Nu e “genial”, prostule!

Genius at work

Genius at work

Incep sa am alergie la cuvantul asta si la oamenii care abuzeaza de el, avand in vedere contextele in care e folosit.

M-am saturat sa vad cum oameni care muncesc si pun pasiune in ceea ce creeaza isi tarasc existenta in anonimat si nu primesc un cuvant de lauda, in timp ce non-valori sunt facute vedete (macar pentru 15 minute) de catre:

  • oameni impresionabili
  • pustani tampiti de calculator
  • superficiali
  • oameni cu un simt al umorului dubios
  • etc.

Deci, sa analizam situatiile in care o adunatura de neuroni confuzi, dar foarte generosi, aplica eticheta “genial”:

Clipuri cu subtitrare fake
Exemplul cel mai la indemana e scena cu Hitler din Downfall (Der Untergang). Exista mii, MII de variante ale acestei scene cu subtitrari fake. Uite un exemplu: “Hitler gets banned from XBox Live”. Pe cat de des a fost folosita reteta asta, pe atat de mare mi-e mirarea cand vad ca se gaseste cate unul sa zica “Wow, brilliant, simply brilliant”, fara sa realizeze ca oricine poate face chestia aia. Genial? Da. Interpretarea lui Bruno Ganz e geniala. Imaginati-va cata munca e in spate. Oricum, asta cu Hitler e doar un exemplu.

Hahaha, ca sa vezi coincidenta: mai am de scris cam 25% din articol, dar am facut o pauza si am dat o tura pe twitter. In niciun minut am ajuns la comentariul asta. :) )

A te asocia cu o chestie mai desteapta decat tine
Un blogger mare cu audienta decenta ia un clip genial si-l pune pe blog. Sau un citat. Sau expune o teorie deja existenta. Pentru ca este blogger cu pretentii, adauga balast de minim 500 de cuvinte in care isi da cu parerea. De ce nu un paragraf de 50 de cuvinte? Pentru ca e blogger cu pretentii, v-am zis doar! Acuma, nu e vina lui, zau. Primeste pingback-uri peste pingback-uri, duzine de retweeturi, e normal sa o ia pe aratura. Nu e vina lui, e vina cititorilor impresionabili: “am citit la X un articol genial..”.

Chestii furate
Bine, aicea deja e nesimtire din partea celui care fura. Dar cat de idiot sa fii sa nu-ti dai seama ca “autorul” articolului respectiv nu e in stare sa produca asa ceva? E agramat, nu e in stare sa lege doua cuvinte si, dintr-o data, *jbang*, publica un articol surprinzator de coerent sau amuzant, in aplauzele prietenilor de pe HI5, care, la randul lor, sunt prea prosti si agramati ca sa li se para dubios saltul calitativ: “de unde le scoti, frate?? Super tare, SUPER TARE!”. Am dat peste un articol de genul asta acum cateva luni: bloggerul respectiv le multumea celor care-l lauda, fara sa precizeze ca articolul e furat. Pusese un via cu font-size micsorat la sfarsitul articolului, de nu-l observa nimeni si culegea laurii cu nonsalanta, deci, din punctul meu de vedere, clar, era furat.

Articole cu liste
Puteti sa-l luati ca pe un disclaimer pentru articolul asta. :)
Articolele care folosesc liste intra in categoria mai generica a creatiilor realizate dupa o anumita reteta (cum ar fi clipurile de la primul punct). Posturile gen “10 lucruri pe care un gras le va face ca sa se integreze” (da, da.. am un draft cu titlul asta) sunt usor de digerat de catre cititori, in special cei cu deficit de atentie – de aici rezulta o parte semnificativa a succesului lor. Din motivul asta, pe cracked.com, care e construit pe ideea asta, unele articole chiar sunt geniale, in timp ce altele pot fi clasificate cu indulgenta drept mediocre dar sunt laudate de comentatori, din inertie. Totusi, diferenta se face prin numarul de digg-uri: articolele bune au mii de voturi, cele mediocre sau slabe, au cateva zeci sau sute de voturi. La noi sunt cativa “inspirationali” care abuzeaza de tehnica asta.

Trebuie mentionata si asta..
.. pentru ca, recunosc, am cazut si eu in pacat inainte sa am blog. Ati observat ca cititorii care nu au blog sunt foarte usor de impresionat? Isi imagineaza, cumva, ca persoanele care au blog sunt super interesante. Not! :) Probabil 1% din bloggeri sunt interesanti, restul mimeaza chestia asta. Doar catorva, insa, le iese.

Bottom line
Nu mai abuzati de cuvintele de lauda, va rog. In era 2.0, in care conceptul de piramida ierarhica isi pierde din valoare, intrucat prostii si lingaii socializeaza cu persoane mult peste nivelul lor (vezi twitter), in era clipurilor idioate, cu milioane de vizualizari pe youtube (vezi articolul anterior) tindem spre uniformizare, iar oamenii deosebiti ies din ce in ce mai greu la suprafata. Invatati sa deosebiti o idee reciclata de o idee proaspata. Invatati sa deosebiti o clona pompoasa, de mana a 15-a de un produs decent, creat cu 1% inspiratie si 99% transpiratie. Ati auzit bine: apreciati munca!

Munca e geniala.

Voteaza articolul pe FTW

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars6 Stars7 Stars (2 votes, average: 7.00 out of 7)
Loading ... Loading ...


    Articole asemanatoare:
  1. Random thought #12
  2. Retrospectiva
  3. Uugh.. de ce am facut gluma aia?
  4. Bine ca sunteti voi destepti

This entry was posted in Toate and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

42 Comments

  1. Posted October 18, 2009 at 5:02 pm | Permalink

    uneori, lauda e folosita ca positive re-enforcement, in ideea ca desi destinatarul nu este (inca) la inaltimea laudei, se va mobiliza sa ajunga acolo..

  2. Catalin
    Posted October 18, 2009 at 5:04 pm | Permalink

    Da, iar oamenii ar trebui sa faca asta mai des. Sa aprecieze efortul cuiva si sa-l laude. Dar nu sa-l laude cand foloseste scurtaturi.

  3. Posted October 18, 2009 at 6:30 pm | Permalink

    offffftopic:
    aia cu Brasov Blog Meet :) http://www.angles.ro/brasov-blogmeet/

    a, da, si articolul e fain. ai dreptate :) dar e mult prea usor sa iei din alta parte – film, poza, text – decat sa le gandesti singur.

  4. Catalin
    Posted October 18, 2009 at 6:38 pm | Permalink

    Pai.. in principiu in articol ma luam de comentatorii superficiali si felul in care influenteaza ce se scrie. Asta ca sa am si eu o scuza cand aplic “retete”. :) )

  5. Posted October 18, 2009 at 8:31 pm | Permalink

    Cătălin, şi eu care tocmai vroiam să te laud… eh, dacă nu te mai laud, pot totuşi spune că subscriu postării tale, pentru că şi eu am remarcat tendinţa laudelor fără susţinere reală, numai în speranţa unei reciprocităţi. Ca să nu mai vorbim de comentariile gen “foarte fain” sau “frumos!” şi tot aşa în trei cuvinte, fără cap şi fără coadă.

  6. Posted October 18, 2009 at 8:34 pm | Permalink

    Nu prea am inteles partea cu listele sincer :) ) Adica eu, si cand scriu si cand citesc, mi se pare mult mai usor (si retin mai bine) daca totul e aranjat intr-un mod logic. Decat sa citesc un text de juma` de metru fara niciun aliniat :P

    In rest, si pe mine ma deranjeaza cand se foloseste cuvantul “genial” iesit din context. Mai ales ca pentru mine a fost intotdeauna un cuvant special… si ii ma auzi pe unii cum il atribuie unui obiect … “telefonul asta e genial” o.O
    Eventual a fost genial cel care l-a conceput, nu el in sine. Cred ca se pierde pur si simplu sensul cuvantului daca il arunci asa, in stanga si-n dreapta.

  7. Posted October 18, 2009 at 8:35 pm | Permalink

    Of, Cataline, oare poti sa ceri asta cui nu are de unde sa o ofere? Cum sa recunosti o valoare cand valoarea ta nu o depaseste pe cea a celor care se vor a fi interesanti si deosebiti, dar nu sunt mai mult decat mediocri sau prosti? Eu m-am resemnat demult sa nu mai am asemenea pretentii absurde. Oricum, cei care sunt deosebiti stiu deja asta, nu au nevoie de confirmare. Numai altii la fel de deosebiti ii pot vedea cu adevarat. E un cerc inchis aici ;)

  8. Catalin
    Posted October 18, 2009 at 8:37 pm | Permalink

    @Aura.. poti sa ma lauzi, ca am pierdut juma’ din ziua de duminica scriind pe blog. :)
    Ca sa mai nuantez un pic ce am scris in articol: mi se par ok si comentariile de genul acela, mi s-a intamplat de multe ori sa citesc un articol care sa-mi placa, dar sa nu am ceva de adaugat. Si n-am putut decat sa zic “bravo” sau “multumesc pentru articol”.
    Am incercat sa evit lucrul asta in cazul articolelor mai putin originale.

  9. Catalin
    Posted October 18, 2009 at 8:42 pm | Permalink

    @Anda.. am vrut sa zic ca listele sunt mai catchy pentru public, insa pentru cel care scrie e o scurtatura. Mi se pare de doua ori mai greu sa scriu un articol de 500 de cuvinte in care sa fiu coerent, sa nu ma contrazic, sa exprim o idee decenta decat un articol de 1000 de cuvinte gen “10 lucruri care nu-mi plac la..” – pentru ca in cazul celui de-al doilea tip nu tre’ sa incheg textul, ci e spart in bucati. :)
    Despre cei care si-au facut un tic de vorbire din asta nu mai zic: “inghetata asta e geniala”, “frunza asta e geniala”, “piatra asta e geniala”, etc. :) )

  10. Catalin
    Posted October 18, 2009 at 8:44 pm | Permalink

    @Cami.. eu ma simt deosebit, dar am tot timpul nevoie de confirmare. :)
    Mai ceva ca o tipa nesigura pe ea.

  11. Posted October 18, 2009 at 9:45 pm | Permalink

    Era o chestie de logica care zicea ca atunci cand nu stii care este calea corecta, sa o alegi pe cea mai simpla, probabilitatea este mai mare.

    Eu am scris un articol la mine pe blog acum ceva timp despre cum sa faci un cadou (o mica pasiune de-a mea) si pentru ca am vrut sa fie usor de inteles, am impartit totul in 10 pasi de urmat. Cat de usor sau nu a fost pentru mine sa scriu cred ca e destul de irelevant. Atata timp cat altii citesc ceea ce ai scris tu, mai important este ceea ce le este usor lor sa citeasca. Pentru ca hai sa fim sinceri, daca ne-am facut blog l-am facut ca sa fie citit de catre altii, daca voiam sa scriem pentru noi ne faceam un jurnal privat.

    (Scuze ca ma lungesc) Intotdeauna eu am crezut ca este mai important ceea ce spui decat cum o spui insa cu timpul am inteles ca este important si cum o spui, pentru ca daca nu esti destul de clar, ceilalti te pot intelege gresit. Cunosc o gramada de oameni care spun o gramada de tampenii cu cuvinte complicate ca sa nu inteleaga nimeni. Prefer sa spun un lucru inteligent in cuvinte simple. Mi se pare la fel si pentru structura unui text. Daca stii ca omul se plictiseste pe la fraza a doua, poti sa scrii ceea ce vrei, doar pentru ca ai scris 1000 de cuvinte intr-un text compact, asta nu te face mai destept. Daca spargi textul in bucati, oamenii chiar vor intelege ceea ce spui si trebuie sa fi mai atent asupra continutul decat a structurii.

  12. Posted October 18, 2009 at 9:47 pm | Permalink

    *Scuza-mi greselile, sunt obosita si nu mai vad bine tastatura :D

  13. Catalin
    Posted October 18, 2009 at 9:53 pm | Permalink

    @Anda.. cred ca m-ai inteles gresit. :)
    Si eu folosesc trucuri de-astea, pentru ca vreau sa ma citeasca lumea si vreau sa am succes. In articol nu-i criticam pe cei care scriu, ci criticam audienta impresionabila. :D

  14. Posted October 18, 2009 at 10:57 pm | Permalink

    Chiar ma intrebam daca motivul profund e ca nu ti-a parut amuzant clipul ala cu zomulanul.

  15. Catalin
    Posted October 18, 2009 at 11:05 pm | Permalink

    Ai nimerit-o, in sensul ca am vazut clipul respectiv si mi-a dat ideea de articol. Nu clipul in sine – pentru ca nu mi-a displacut, doar ca nici nu m-a impresionat, iar comentariile mi s-au parut exagerate: “hahaha, cat de tare”, “mistooo de tot” and so on.

    Apoi am dat din nou peste el, printr-un tweet (de la tine cred) cu link spre deceblog – dupa cum am mentionat in articol. :)

  16. Posted October 18, 2009 at 11:29 pm | Permalink

    la faza cu listele, exista si o cale de mijloc. alternezi listele cu textul inchegat. e si catchy si de substanta. am fost odata la un curs de online cu un tip de pe-afara care cica e un fel de guru si recomanda cu mare caldura folosirea lor. si nu e neaparat doar un truc, la unele subiecte e doar calea scurta si curpinzatoare to make your point. :D

  17. Posted October 18, 2009 at 11:30 pm | Permalink

    lol *cuprinzatoare, ma scuzati

  18. Catalin
    Posted October 19, 2009 at 8:31 am | Permalink

    Was that guru a genius? :P
    OK, so.. lists are, indeed, good. :D

  19. Posted October 19, 2009 at 11:19 am | Permalink

    ”Genial” e cuvântul oamenilor care se entuziasmează repede (şi la aproape orice). Nu sunt prostuţi, doar văd lumea prin ochi de bebeluş. Iar tu eşti gelos că ţi-ai pierdut inocenţa! :P

  20. Catalin
    Posted October 19, 2009 at 11:37 am | Permalink

    Trebuie sa recunosc ca sunt invidios pe oamenii care nu si-au pierdut naivitatea. :P
    In cazul asta sunt frustrat ca nu am pragmatismul sa aleg calea usoara. :| Iti dai seama cati comentatori inocenti as avea?

  21. Posted October 19, 2009 at 11:57 am | Permalink

    Dada. Armate de puberi care scriu aşa:
    http://puttycat.ro/blog/vampirii-sug/#comment-5806
    Now wouldn’t that be grand?

  22. Posted October 19, 2009 at 11:57 am | Permalink

    Face parte din limitele omului, sa ii consideram geniali pe cei care sunt mai buni ca noi intr-un anumit domeniu. Eu ma consolez cu ideea ca intr-un anumit domeniu eu sunt cea geniala, pana se va gasi altul mai destept sa ma detroneze… Face bine la psihic sa te crezi cel mai tare si, daca se mai si gaseste cine sa te sustina e mai grozav. Exemplu: manelistii, ( am o obsesie pt si impotriva lor, scuze!), se tot lauda ca au valoare si dusmani, poate spune cineva ca nu-i asa. Au valoare pedagocica: precum ei sa nu cantati! Si dusmani: pe cei care nu asculta manele si se enerveaza ca mass-media le canta-n struna. De aici mi-a mai venit o idee (”geniala”) : ia sa nu-i mai bagam noi in seama, le facem rating doar urandu-i.

  23. Catalin
    Posted October 19, 2009 at 12:36 pm | Permalink

    @putty.. yes, it would. I’m starting to have second thoughts. At least she didn’t “pooop” on you. :) )
    @califlor.. nu degeaba se spune ca indiferenta e cea mai buna arma. :)

  24. Posted October 19, 2009 at 1:23 pm | Permalink

    daca ai nevoie de confirmari, inseamna ca nu esti convins :) altfel ti s-ar rupe de cine ce iti confirma, in fond sunt numai pareri.

  25. Catalin
    Posted October 19, 2009 at 3:10 pm | Permalink

    Eh, era o gluma. Sunt mai mult dornic de succes.. si stii asta. Doar m-ai incurajat acum vreo 2 saptamani. :)

  26. Posted October 19, 2009 at 5:25 pm | Permalink

    Stiiiu, dar iti place sa ti se gadile ego-ul asa din cand in cand ;) )

  27. Posted October 19, 2009 at 5:26 pm | Permalink

    p.s. ramane valabila incurajarea :P

  28. Catalin
    Posted October 19, 2009 at 5:31 pm | Permalink

    Pai cam sunt echivalente succesul si umflarea ego-ului in blogosfera. :)
    Am mai facut eu afirmatia asta odata.. si au sarit unii cu gura pe mine, but I stick to it. :D

  29. Posted October 19, 2009 at 5:55 pm | Permalink

    Sunt conectate dorinta de succes in blogosfera si umflarea egoului. :) deci sunt de acord cu tine la asta, poate sa imi sara in cap cine o vrea, ca n-are dreptate.
    Imi place ca recunosti :P Nu-mi place cand unii cauta chiar in disperare succesul, si e atat de evident, si neaga cu vehementa ca ar avea un ego maricel :D .

  30. Catalin
    Posted October 19, 2009 at 8:51 pm | Permalink

    Atata timp cat “in the process” devin si mai intelept, cred ca o sa fac fata cu brio la succes. Deci nu ma deranjeaza ideea. :D

  31. Posted October 20, 2009 at 9:46 pm | Permalink

    Parerea mea este ca nu faptul ca unii blogeri is .. prosti. Nici ca unii cititori de bloguri is .. tot asa.

    Adevarata parte nasoala este ca tot mai multi dintre cei ce sunt “pe langa drum” isi fac bloguri si/sau comenteaza te miri pe unde …

    Daca ai chef de ras (reformulez – daca prostia te face sa razi), incearca sa citesti comentariile la articolele de pe prosport.ro, gsp.ro, sport.ro …

  32. Catalin
    Posted October 20, 2009 at 9:49 pm | Permalink

    Aoleu, nu trebuia sa-mi aduci aminte. Da.. e alt nivel acolo. Se intampla, din cand in cand, ca o persoana de genul ala sa mai comenteze si pe bloguri. Pazea. :) )
    Eh, dar noi vorbim de oameni care-si dau importanta si isi cantaresc cu atentie cuvintele, chiar daca multi sunt penibili (ei isi imagineaza ca socializeaza, nu ca pupa in fund). :)

  33. Posted October 21, 2009 at 12:22 am | Permalink

    Pregateste-te spiritual si fizic pentru ce urmeaza sa apara la mine maine (adica azi, NA)

  34. Catalin
    Posted October 21, 2009 at 9:40 am | Permalink

    Cred ca dormeam ca un bebelus cand mi-ai lasat comentariul asta. :)

  35. Posted October 21, 2009 at 10:31 am | Permalink

    Nu am exclus nici eu cu desăvârşire genurile f.scurte de comentariu! M-am referit numai la acea categorie care se rezumă întotdeauna la aşa ceva mai ales pe bloguri net superioare nivelului lor de percepăţie. Postările tale spre exemplu îmi dau de fiecare dată un chef nebun de stat la taifas, uiutând întotdeauna de diferenţa de vârstă, de faptul că noi cei cu ani mai mulţi nu suntem de regulă partenerul ideal într-un dialog. Dar ce să-i faci, spiritul se încăpăţânează de multe ori să rămână foarte tânăr şi n-ai cum să-l ţii în frâu fiindcă se comportă ca un mânz nărăvaş!

  36. Catalin
    Posted October 21, 2009 at 10:56 am | Permalink

    Ma bucura mult afirmatia ta, avand in vedere ca de multe ori pun la indoiala calitatea articolelor mele. :)
    Si ma bucur ca ai ramas tanara in interior – nu vad dezavantaje in asta. :)

  37. Ed
    Posted December 6, 2009 at 12:41 am | Permalink

    Ahahahaha
    Te-ai gandit ca alti spun “Genial” doar sa zica si ei ceva,bun simt,sa nu se simta prost scriitorul ? :) )

    Pe mine nu ma impresioneaza multe,da zic cateodata “Genial” “Cul” asa de bun simt sa incurajez scriitorul,poate altadata scoate ceva mai de calitate,sa fie cuprins de entuziasm bla bla.

    Si mie mi se mai spunea chestii de genul si teoria pestelui prajit,dar minciuna tot minciuna ramane,probabil ca ma subapreciez dar totusi,scriu jalnic !

    Imi place ce ai scris mai sus,dar mi se pare putin incomplet.Daca ma gandesc mai bine prostia are N solutii.

    “Inteligenta nu este atat de interesanta pentru ca are limitele ei dar prostia nu are limite.”

  38. Catalin
    Posted December 6, 2009 at 12:47 am | Permalink

    Sunt de acord cu comentariile de incurajare, avand in vedere ca exista un gen de articole care sunt scrise atat de bine, incat nu prea lasa loc pentru dezbateri. Sunt de acord si cu incurajarile aduse celor care incearca sa scrie mai bine.
    Citatul de la urma e in stilul lui Einstein. :)

  39. Ed
    Posted December 6, 2009 at 12:50 am | Permalink

    Am uitat,dar adaug acum.
    Las chestia cu Genial si cul doar la cei ce ii cunosc :) ),well,daca merita imi las impresia,in rest nu prea las deloc,nu-mi place sa critic pe nimeni dar nici nu laud daca nu merita.
    Mi-a facut placere sa-ti citesc observatia.

  40. Ed
    Posted December 6, 2009 at 12:51 am | Permalink

    Citatul nu stiu de cine este scris,dar l-am auzit de la o prietena foarte buna si a meritat sa-l retin.

  41. Catalin
    Posted December 6, 2009 at 12:53 am | Permalink

    Critica constructiva e valoroasa, totusi. In cazul unora trebuie sa fii excesiv de diplomat, dar daca nici atunci nu inteleg si o iau ca pe o jignire, inseamna ca-s prosti si nu merita efortul.

  42. Ed
    Posted December 6, 2009 at 12:58 am | Permalink

    Ai dreptate,dar uni criticii o dau in nesimtire :) ).
    De exemplu unu mi-a criticat o poezie dar nu a inteles cu adevarat despre ce este vorba.Sfaturile “lui” pentru perfectionarea versurilor mele era defapt un citat de Cartarescu.
    Dar nu m-a deranjat ca s-a exprimat frumos,ca un “prieten”.

2 Trackbacks

  1. By polimedia.us/fain/ on October 18, 2009 at 5:07 pm

    Nu e genial – prostule – A blog on evolution…

    Incep sa am alergie la cuvantul asta si la oamenii care abuzeaza de el, avand in vedere contextele in care e folosit.
    [..]
    Deci, sa analizam situatiile in care o adunatura de neuroni confuzi, dar foarte generosi, aplica eticheta “genial”:…

  2. By Retrospectiva | A blog on evolution on March 13, 2010 at 2:57 am

    [...] 18 octombrie 2009 – m-am legat de superficialitatea bloggerilor si cititorilor impresionabili care nu stiu sa faca diferenta intre ideile cu adevarat creative si creatiile realizate dupa o anumita reteta, in “Nu e genial, prostule” [...]

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *

*
*

Subscribe without commenting