La ce foloseste acest “bullshit-rhetoric”?

Articol scris ca reactie la post-ul lui Adi Soare: “La ce foloseste acest Self-help bullshit”. Sa-mi fie cu iertare ca am transformat un comentariu in articol, dar e posibil sa va intereseze subiectul.

Citez:

De-a lungul timpului m-am intalnit cu multe persoane care mi-au spus verde in fata ca pentru ei cartile si materialele de dezvoltare personala reprezinta un bullshit, o carja pentru oameni slabi si cei care se duc la workshopuri motivationale sunt niste fraieri care platesc bani pentru a li se vinde sperante false.

In continuare, ne este prezentat mailul primit de la un cititor, care-i multumeste pentru articolele sale si pentru felul in care i-a fost schimbata viata. Mi-e greu sa va fac un rezumat, aruncati o privire pe articolul lui Adi.

Gata? Bun, sa purcedem.

Cu riscul de a parea rau: un om disperat se agata de orice lucru care aduce a colac de salvare. De exemplu, am avut un moment de low, acum vreo 5 ani, in care eram atat de disperat, incat am dat forward la un chain-mail, ca sa “sparg” ghinionul. :) ) Acum as rade cu fundul de o persoana care face asa ceva.

Ce s-ar fi intamplat daca un site religios ar fi fost mai bun la SEO decat tine? Probabil ca administratorul acelui site ar fi primit un mail in care expeditorul i-ar fi multumit ca i-a aratat calea spre Dumnezeu si ca l-a invatat sa-l primeasca pe Iisus in viata sa, bla bla bla si ca toate aceste lucruri l-au facut sa-si indrepte viata. Nu exista adevar absolut in viata, o cale batuta in cuie, dar exista convingeri si motivatii care pot muta muntii. Sunt de acord cu orice gen de motivatie, atata timp cat il face pe un om mai bun.

Acesta nu e un articol denigrator. Sunt norocosi cei care se lasa condusi de o idee care le transforma viata in ceva pozitiv. Cheia succesului e entuziasmul. Ce te faci, insa, cu “inadaptatii” care nu pot digera cu usurinta orice doctrina, pentru ca ii vad si partile negative? Sau care nu pot accepta modul de expunere al ei? Am ajuns la ideea din titlu: excluzandu-i pe oamenii reticenti, cu idei fixe, care oricum nu pot fi motivati usor, retorica de pe succesdublu.ro nu convinge. Din pacate, nu poti lua niste afirmatii drept axiome, daca felul in care sunt expuse iti dau un sentiment de “vrajeala” (sau bull-shitting).

Unii oameni cauta succesul. Altii, mai intelepti, cauta sa fie fericiti. Mai sunt unii care confunda succesul cu fericirea. A avea succes fara un pic de intelepciune inseamna a-ti risipi viata. E de admirat faptul ca omul respectiv si-a refacut viata. Dar acum ai o responsabilitate, Adi. Mi se pare ca pui accentul pe bani si femei. Asta se vede si in mailul omului. Ma asteptam la o atitudine mai.. evoluata, daca ai citit zeci de carti despre dezvoltare personala. Nu jigni inteligenta cititorilor tai. Cat despre “Beat This, .Mo…uckers!” – that’s simply wrong. Nu pentru motivul evident, ci pentru ca pare o reactie copilareasca, nu aceea a unui role-model.

Inca o chestie: in caricatura respectiva nu au incaput cateva zeci de rafturi cu carti din toate genurile. Mi se pare superficiala si neinspirata. Chiar o folosesti pe post de argument? In mod repetat?

In concluzie, textele de pe succesdublu au utilitatea lor, dar e loc de mai bine. Astept sa fiu inspirat. :)

Voteaza articolul pe FTW

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars6 Stars7 Stars (4 votes, average: 7.00 out of 7)
Loading ... Loading ...


    Articole asemanatoare:
  1. Post anti mediocritate
  2. Random thought #31
  3. N-o vreau, ia-o tu
  4. Ati facut ceva..

This entry was posted in Toate and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

26 Comments

  1. Posted December 20, 2009 at 6:58 pm | Permalink

    Bullshit-ul retoric functioneaza stii pentru cine? Pentru cei care cauta o solutie, au nevoie de un imbold, ei stiu asta si sunt foarte deschisi catre exterior, astfel ca orice mica fraza dintr-un urias text poate sa fie exact acel ceva de care aveau ei nevoie pentru a se urni din loc. Nici macar nu mai conteaza restul articolului sau cursului sau ce-o fi. Eu recunosc ca nu citesc genul asta de articole pentru ca ma motivez singura destul de bine si cand nu reusesc, sun un prieten :) ) dar poate altii nu reusesc singuri si au nevoie de acele discursuri. Nu cred ca sunt de condamnat, pana la urma… whatever works. Problema intervine cand le si citesti, le cauti si nu functioneaza. Aia e risipa de timp si bani.

  2. Catalin
    Posted December 20, 2009 at 7:08 pm | Permalink

    Chiar mi-era teama sa nu par prea rau, mai ales ca l-am satirizat pe Adi intr-un articol mai vechi, dar si eu sunt de parere ca textele de self-help sunt utile. Din pacate, nu pentru toata lumea.

    Uite: sa dau un exemplu. La primul modul din cursul de actorie as fi putut gasi multe motive de carcoteala. Dar am ales sa fiu receptiv si sa trec peste micile neajunsuri. Faptul ca eu credeam cu tarie ca acest curs e cel mai bun lucru care mi s-a intamplat in ultimii ani m-a ajutat enorm. Inca sunt nostalgic. In schimb, am avut colegi care poate erau mai evoluati decat mine (sau poate erau doar reticenti) care au fost nemultumiti in diferite momente ale cursului. Cine a fost mai castigat? Cred ca eu, ăl’ mai naiv. :)

    Daca un lucru ti se pare nou, il vei accepta cu entuziasm si e imposibil sa nu te ajute.

  3. Posted December 20, 2009 at 7:26 pm | Permalink

    si eu cred la fel :) dupa parerea mea, orice gasesti care te ajuta, foloseste! ce conteaza de unde vine? daca poti scoate ceva pozitiv din el, e un castig pentru tine.

  4. Catalin
    Posted December 20, 2009 at 7:30 pm | Permalink

    Which reminds me. Ar trebui sa mai scriu si eu articole inspiring, ca in ultima vreme nu am fost tocmai un reper. :)

  5. Posted December 20, 2009 at 7:51 pm | Permalink

    ooo as avea nevoie de ceva inspiratie acum… :-<

  6. Catalin
    Posted December 20, 2009 at 8:01 pm | Permalink

    For.. ? :)

  7. Posted December 20, 2009 at 8:03 pm | Permalink

    Inchide ochii. Trage adanc aer in piept.
    Congratulations. Esti inspirat! :D

  8. Catalin
    Posted December 20, 2009 at 8:05 pm | Permalink

    Haha. :) )
    “Open your window in the morning. Congratulations. You’re enlightened”

  9. Posted December 20, 2009 at 8:35 pm | Permalink

    pt o analiza la care scriu de la 9 dimineata si care nu se mai termina odaaaataaaa :( (

  10. Stefania
    Posted December 20, 2009 at 8:49 pm | Permalink

    nu stiu daca ti-am mai zis… dar in scoala primara am avut un coleg pe nume “Adrian Soare”… la toate orele raspundea frate… era singurul care-si invata lectia la geografie in fiecare zi si la mate facea primul calculele… nu stiu ce s-a intamplat cu el, ca a plecat din Clung parca… ma intreb cati Adrian Soare exista… si nascuti din aceeasi “specie” cu noi 2 =))

  11. Catalin
    Posted December 20, 2009 at 9:22 pm | Permalink

    @Cami.. duminica? :| Spor. Las’ ca scapi si de asta.
    @Stefania.. vezi la el pe blog, ca are poze. Poate il cunosti.

  12. Posted December 20, 2009 at 9:47 pm | Permalink

    din pacate duminica sau nu plec in vacanta, ca nu mai am cand sa o fac :) ) dar aproape am terminat. yeeeey!!! vacanta 8-> merci :)

  13. Posted December 20, 2009 at 9:47 pm | Permalink

    Îmi place că ai o părere moderată… perfect de acord. Nu m-am gândit așa până acum. Tindeam să fiu în extrema o pusă lui Adi. Din motiv că eu simt că pe mine mă inspiră să zicem mai mult poveștile vieților marilor oameni care au trăit și trăiesc (gen Euler c-am văzut c-ai comentat acolo pe Trilema). Sau poate mă inspiră mai mult ceva care are valoare adevărată, ceva frumos, etc… sunt mii de lucruri care mă inspiră mai mult decât ce zice nea Soare. Lucru care desigur e valabil pentru mine nu neapărat și pentru alții.

  14. Catalin
    Posted December 20, 2009 at 9:51 pm | Permalink

    @Cami.. super. Eu intru in vacanta de miercuri, mai tre’ sa “indur” un pic. :)
    @fcbl.. in general am o parere moderata, tind sa-i scot din sarite pe cei care se situeaza la cele 2 extreme. Vorba lui Cami: “whatever works for you”. :)

  15. Posted December 21, 2009 at 3:38 pm | Permalink

    Aici nu e problema motivationalelor, scopul lor este admirabil. Problema este a cititorilor care cred ca detin peste noapte secretul existentei pe baza catorva carti scrise de anumiti oameni pana la urma, inevitabil, cu perspective diferite. Asadar, am devenit zei peste noapte sau doar ne kkm pe noi? Felicitari pentru articol, mi-a placut.

  16. Catalin
    Posted December 21, 2009 at 4:51 pm | Permalink

    “Asadar, am devenit zei peste noapte sau doar ne kkm pe noi?” – probabil adevarul e la mijloc. Felul in care te vezi tu, se va regasi si in felul in care te vad cei din jur, intr-o oarecare masura.

    Ma bucur ca ti-a placut, multumesc. :)

  17. Posted December 22, 2009 at 12:46 pm | Permalink

    Textele motivationale au foarte mare succes (inteles in sensul volumului) pe internet pentru ca sunt foarte usor de produs. Ele nu sunt mult mai complexe decat orice text comercial, din care de altfel si deriva, construindu-se din permutari simple de idei fixe.

    Utilitatea lor este discutabila spre neglijabila, bineinteles, ceea ce si face ca unul dintre cele mai importante meta-subiecte ale “autorilor” sa fie tocmai impactul, efectul, importanta lor. N-ai vazut multi matematicieni sau chimisti scriind eseuri de matematica sau de chimie despre cat de mare e impactul sau importanta matematicii sau chimiei, mai ales pentru ca nu prea e nevoie de precizari pe aceasta tema, cu atat mai putin de demonstratii retorice.

    Popularitatea lor cu publisherii vine din nevoia perceputa de-a publica material. Dintre toate nevoile cu care vin in contact, nevoia publisherului de-a avea material nou, “continut original” pentru Google e cea pe care o servesc cel mai eficient. Ca atare, nu vor disparea curand. Si nicicand.

    PS. Sa ma ierti c-am transformat un post intr-un comentariu :P

  18. Posted December 22, 2009 at 2:54 pm | Permalink

    Catalin, apreciez ca ai depus efort ca sa imi raspunzi intr-un articol. Imi place genul asta de dezbatere intre doi oameni inteligenti.

    Pe de alta parte, refuz sa fiu considerat un role-model. Pentru ca nu sunt unul. Majoritatea articolelor pe care le scriu vin din propriile mele probleme si frustrari pe care le-am rezolvat sau vreau sa le rezolv. Ma intereseaza mai putin daca cititorii cred ca eu ar trebui sa ma comport intr-un anumit fel sau in altul doar pentru ca tonul articolelor e unul motivational. Scriu ce simt si cum simt.

    Argumentul tau ca un om disperat se agata de orice seamana cu un colac de salvare nu sta in picioare in cazul de fata. De ce? din simplul motiv ca daca articolele motivationale sunt doar un colac pentru o perioada scurta de timp, atunci ele n-ar putea sa te determine sa faci ceva consistent cu viata ta. Ar fi doar un balon de sapun umplut cu entuziasm, si atat. Cand ar trece “efectul” cum spune Mircea Popescu, te-ai intoarce la viata ta mizerabila si lipsita de scop.

    Cat despre retorica folosita de mine pe blog, ma laud ca nu am studiat pic de retorica. Scriu in asa fel incat sa ajung la sufletul omului, daca pot. Daca tu citesti si te ajuta si folosesti, bine. Daca nu, iarasi bine. Nu am spus nimanui cum sa-si traiasca viata.

    Unii considera ca succesul inseamna bani si femei. Intreaba 90% din barbati daca vor mai multi bani si mai multe femei si vei vedea care e raspunsul. Altii considera ca succesul inseamna sa-si gaseasca Eul interior in muntii Tibetului. Iarasi, bine.

    Pana la urma la sfarsitul zilei imi pun intrebarea daca articolele motivationale au ajutat pe cineva. Pe unii da, pe unii nu, pe altii i-a lasat rece.

    Doar nu te astepti ca toti oamenii sa ia aspirina ca sa nu le curga nasul. Doar aia cu probleme folosesc.

  19. Catalin
    Posted December 22, 2009 at 4:19 pm | Permalink

    @Mircea.. nu pot sa spun ca utilitatea motivationalelor e neglijabila. Din fericire au existat cazuri in care o carte, un discurs sau alt material motivational a marcat pozitiv cel putin o persoana. Ia ca exemplu comentatorii de pe bloguri – unii dintre ei fac greseli crase de rationament, au niste atitudini desprinse parca din epoca de piatra. Daca ei ar ajunge la rationamentul celor care creeaza texte motivationale, ar fi un progres urias pentru ei.
    Important, dupa mine, e sa nu te opresti niciodata. Asta inseamna dezvoltare personala. Daca transformi o doctrina in biblia ta persoanla, atunci stagnezi..
    Te iert si te invit sa faci greseala asta mai des. :)

  20. Catalin
    Posted December 22, 2009 at 5:06 pm | Permalink

    @Adrian.. as fi ipocrit daca as spune ca scriu mai mult pentru binele cititorilor, desi sunt foarte importanti pentru mine. Ai dreptate, de multe ori articolele publicate au la baza propriile frustrari. La fel de adevarat e ca imaginea ti-o construiesti cum vrei.

    Acum excluzand cititorii, nu sunt sigur daca avem aceleasi scopuri, desi amandoi punem accentul pe dezvoltare personala (tu mai mult decat mine, ce-i drept, pentru ca ai un blog de nisa, iar eu am blog personal). La mine scopul e sa devin mai intelept si sa invat sa ma bucur de viata, sa am mai multe momente de fericire datorita unei perspective diferite. La tine scopul e sa ai mai mult succes, dar cum definesti succesul? Tot timpul poti gasi un scop mai nobil in viata in momentul in care ti-ai indeplinit un nou vis sau ti-ai omorat un demon mai vechi. Asta e motivul pentru care te-am criticat un pic pentru aura de care te-ai inconjurat, care contrasteaza cu mesajul pe care-l transmiti.

    Ai perfecta dreptate: pentru majoritatea, succesul se reduce la bani si femei. Te intreb din curiozitate, nu din dorinta de a te critica: ce alte obiective s-au conturat in ultima vreme? Mentalitatea ta de acum e consistenta cu cea de acum, sa zicem, 18 luni?

    Despre retorica: nu m-am referit la a duce discursul la rang de opera de arta, ci la abordarile cliseu care sunt depistate usor de oamenii avizati: “grabeste-te s-o dai in bara”, “te dai batut?”, etc.

    “Doar nu te astepti ca toti oamenii sa ia aspirina ca sa nu le curga nasul. Doar aia cu probleme folosesc.” – mi se pare ca afirmatia asta face cat tot comentariul. :)

  21. Posted December 22, 2009 at 5:19 pm | Permalink

    Oarecum offtopic, aspirina se cam recomanda asa, universal. Mai ales barbatilor de la o varsta incolo. Se pare ca are tot soiul de efecte benefice, fara sa fii neaparat bolnav de ceva.

  22. Catalin
    Posted December 22, 2009 at 6:01 pm | Permalink

    Analogia ar fi ca e bine sa mentii o atitudine pozitiva, indiferent de situatie. :)
    Edit: sau sa nu lasi garda jos cand, in sfarsit, ti-e mai bine.

  23. Posted December 23, 2009 at 8:30 am | Permalink

    Eu nu ma invat minte niciodata… sa nu las garda jos :|
    Imi place sa jubilez si pot fi asa imprudenta uneori
    Iar textele motivationale sunt pentru mine doar niste “baloane de sapun umplute cu entuziasm”

  24. Catalin
    Posted December 23, 2009 at 12:58 pm | Permalink

    @brontozaurel.. daca ai nevoie de ele, de ce n-ar fi mai mult?
    Stii ce am observat? Ca de multe ori ma las cuprins de o stare negativa si tot ce trebuie sa fac e sa incerc sa ma analizez din exterior pentru o secunda si sa ma corectez. Mai nasol e ca de multe ori, sunt acaparat de starea respectiva si uit sa ma opresc pentru cateva clipe, sa trag aer in piept si sa adopt o atitudine mai inteleapta. Am avut multe de castigat in momentele in care, desi eram suparat incercam sa-mi revin sau faceam o gluma pentru a detensiona atmosfera.

  25. Posted December 23, 2009 at 8:30 pm | Permalink

    Bre, nu ştiu despre ce boala vorbeşti, probabil despre a unşpea ciudăţenie. :) )
    Sărbători fericite să ai! :)

  26. Catalin
    Posted December 23, 2009 at 8:59 pm | Permalink

    E mai degraba o ipohondrie care limiteaza asta cu low self-esteem. Sarbatori fericite! :)

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *

*
*

Subscribe without commenting