Are we human or are we dancer?

Aceasta este intrebarea.

Am rupt din context versul asta din melodia celor de la Killers si l-am interpretat in felul meu. De-asta am fost inspirat sa scriu articolul asta. Am zis sa nu ma fac de cacao si sa caut pe net semnificatia, ca sa fiu sigur ca am nimerit-o. Am dat peste vreo 50 de raspunsuri de genul “omg, I don’t know, but the Killers are sooo gay” si vreo 3 raspunsuri lungi si documentate.

Apoi am dat peste raspunsul asta: “it’s open for the imagination”, ceea ce m-a facut sa-mi placa si mai mult ipoteza mea. Si m-am oprit din cautare. Nu vreau sa aflu raspunsul, pentru ca al meu este cel corect, pentru ca asa zic eu. Hint, cat sa va pastrez interesul: e despre creativitate.

Am o nepotica de aproape 3 ani. De Craciun, la impodobirea bradului a fost foarte incantata si s-a implicat. M-a amuzat faptul ca punea cate 4-5 globuri pe aceeasi creanga. Dar i s-a explicat ca nu e frumos asa, ca trebuie sa fie raspandite si pe alte crengi. De ce? Vi se pare deplasat exemplul? Hmm, sa zicem, dar asta e primul semn de ingradire a imaginatiei unui om. Pentru ca, dupa cum afirma Ken Robinson in discursul “School kills creativity“, “daca nu esti pregatit sa gresesti, nu o sa fii niciodata original”.

Uite o situatie familiara: la ora de romana, cand unul dintre colegi a fost pus sa comenteze un text si nu a reprodus ideile predate cu cateva lectii in urma, a fost taxat de profesoara pentru ca s-a abatut de la tipar si si-a expus parerea proprie. “Creativitatea este la fel de importanta in educatie precum deprinderea de a citi si a scrie, iar cele doua ar trebui tratate egal”. Nu exista limite pentru creativitatea umana, decat cele pe care omul si le impune.

Oamenii realizeaza lucruri extraordinare, dar ma intreb ce ar realiza daca li s-ar stimula mai mult creativitatea de mici. Daca ar fi lasati sa se exprime, daca nu li s-ar discrimina partea dreapta a creierului.

Deci mai intreb o data: are we robots or are we dancer?

Phoebe, 2 ani

Phoebe, 2 ani

Si, de dragul emiterii unei idei gresite nebune, daca ar fi sa luam la propriu mitul ca omul foloseste doar 10% din capacitatea creierului, unde vom fi peste cateva stadii ale evolutiei? Am vazut un film care m-a marcat cand eram mai mic (sau un episod din Outer Limits, nu sunt sigur), in care oamenii din viitor evoluasera in niste fiinte de lumina, iar corpurile devenisera inutile. In ce masura ne indreptam spre un astfel de scenariu?

“Whooaaa, dude, what are you on?”
Creativity, my friend, creativity.

Close your eyes, clear your heart.
Cut the cord.

Voteaza-ma pe Blogoree.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars6 Stars7 Stars (2 votes, average: 7.00 out of 7)
Loading ... Loading ...


    Articole asemanatoare:
  1. My music collage
  2. Intrebare existentiala
  3. Sa ne distram cu Google Translate
  4. SET set

This entry was posted in Toate and tagged , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

30 Comments

  1. Posted January 10, 2009 at 7:46 am | Permalink

    Daca am putea sa ne folosim 100% capacitatea creierului ce am deveni oare? Pentru mine fiintele de lumina sunt cu totul altceva. Si ma intreb, atunci, ne-am mai putea numi oameni asa cum concepem noi umanitatea? Suntem oameni, deci suntem limiati (10%) zicea cineva.Poate asa e. Dar un lucru zic eu ca e sigur. Daca macar unul dintre noi ar ajunge la 100%, am fi al naibii de speriati. Cred ca l-am infiera si pana la urma l-am omori. Pentru ca suntem oameni, si ne e frica de necunoscut. Si de inexplicabil.

  2. curarelobi
    Posted January 10, 2009 at 8:13 am | Permalink

    Deocamdata nu suntem pregatiti, dar incet-incet. Evident, am exagerat un pic cu “fiintele de lumina”.
    Anyway.. faza cu 10% e prezentata ca mit pe net, tre’ sa ma documentez. :D
    Dar daca nu e? Pe mine m-au fascinat materialele pe care le-am citit sau vizionat cu autisti. Traiesc in alta lume, sunt inadaptati, sunt dificili, dar o parte din ei sunt capabili de niste lucruri pe care noi le consideram imposibile.
    De exemplu.. e unu’ care asociaza fiecarui numar o imagine. Daca-l pui sa inmulteasca doua numere cu multe cifre, iti da rezultatul in cateva secunde, iar calculul il face prin contopirea celor doua imagini, nu prin mijlocul clasic.
    Nu stiu daca ti s-a intamplat vreodata sa fii obosita si pur si simplu sa nu mai vrei sa gandesti cand ti s-a pus o intrebare. Si sa raspunzi pur si simplu din instinct si s-o nimeresti.

  3. Posted January 10, 2009 at 9:46 am | Permalink

    Da, sigur ca mi s-a intamplat. Si am nimerit-o! Bine ca nu era super complicata…

  4. Posted January 10, 2009 at 10:57 am | Permalink

    Remixul acestei melodii, mi s-a intiparit in creier, si imediat cum am vazut titlul acestui articol, mi-am adus aminte de melodie.Incearca sa asculti remixul.E si mai reusit decat melodia originala.

  5. eusuntioana
    Posted January 10, 2009 at 12:37 pm | Permalink

    nu mi se pare c ai exagerat cu fiintele de lumina. si nici cu autistii. mie mi se pare ca doar creativitatea will set us free. chiar daca lumea arata usor apocaliptic acum, in underground urile noastre libertatea creste. usor dar sigur. :)

  6. curarelobi
    Posted January 10, 2009 at 3:00 pm | Permalink

    multumesc de confirmare, ioana, ma bucur ca nu sunt singurul care gandeste asa. la mine e o chestie recenta, o revelatie.

  7. eusuntioana
    Posted January 10, 2009 at 3:34 pm | Permalink

    ma bucur. :)

  8. Posted January 10, 2009 at 5:52 pm | Permalink

    tind sa cred ca ne indreptam spre scenariul filmului “idiocracy” ,in nici un caz spre evolutie :) ))

  9. curarelobi
    Posted January 10, 2009 at 6:39 pm | Permalink

    Am scris ceva si despre subiectul asta, cand ma simteam mai putin spiritual. :)
    http://curarelobi.wordpress.com/2008/12/09/gunoi-in-exces/

  10. eusuntioana
    Posted January 10, 2009 at 8:59 pm | Permalink

    idiocracy e doar un scenariu. cred ca e o chestie de decizie. prima decizie vine la nivel personal, daca nu putem face in momentul asta mai mult. :) spor!

  11. eusuntioana
    Posted January 10, 2009 at 9:00 pm | Permalink

    adica. numai eu aleg cum arata viitorul meu. atat.

  12. curarelobi
    Posted January 10, 2009 at 9:22 pm | Permalink

    Se pot face o groaza de lucruri si pentru altii. Dar mai intai trebuie sa confirmi si sa inspiri. Si.. vorba ta, prima decizie vine la nivel personal.

  13. Posted January 10, 2009 at 11:19 pm | Permalink

    labuta mea :( tu ai scris despre tot ce scriu si eu? Asa idei putine am?:))))

  14. curarelobi
    Posted January 10, 2009 at 11:29 pm | Permalink

    da link, sa vedem si noi

  15. Posted January 12, 2009 at 3:32 pm | Permalink

    Aaah, subscriu la problema educatiei. In clasa a XII-a am luat de bun indemnul “scrieti propria opinie” si asa am luat cea mai mica nota din toata clasa.
    Dar partea cu “creativitatea e buna, prea multa parte dreapta e rea” nu prea ma convinge (am si tot citit-o pana acum de multe ori). Problema nu e ca dezvoltam prea mult partea dreapta ci doar ca nu dezvoltam si partea stanga la fel de mult. Si poate nici macar atat ci faptul ca ascultam prea mult ce auzim din exterior si prea putin ce ar fi de auzit din interior.
    Trebuie sa-ti multumesc, citind la tine pe blog mi-a dat pofta de scris…timp sa fie.

  16. curarelobi
    Posted January 12, 2009 at 5:25 pm | Permalink

    Diana, sper ca nu am inteles gresit, dar cred ca ai inteles gresit: din cate stiu eu.. partea dreapta e cea responsabila de creativitate.
    Multumesc pentru timpul petrecut pe blog, apreciez asta. :)

  17. curarelobi
    Posted January 12, 2009 at 10:26 pm | Permalink

    @zuza.. cu maaaare intarziere m-am prins la ce te refereai, duuuh. :D
    ma rog.. se pare ca asta cu idiocracy e la moda

  18. Diana
    Posted January 13, 2009 at 8:32 am | Permalink

    Ups, pardon, ai dreptate, vroiam sa spun “creativitatea e buna, prea multa partea stanga e rea”. Am incurcat cuvintele, nu intelesul :)

  19. Posted January 24, 2009 at 4:54 pm | Permalink

    Înţeleg întrebarea altfel: suntem oameni sau umani? Diferenţa între cei doi termeni nu ştiu dacă chiar există, dar eu o percep aşa: oameni – fiinţe inteligente, umani – fiinţe cu sentimente. Tind să cred că este tot mai dificil să le îmbini pe amândouă. Uneori când mi se adresează o întrebare, nu ştiu cum să răspund… cu ce parte din mine. Alteori nu ştiu cu ce parte am răspuns.

  20. Catalin
    Posted January 24, 2009 at 6:07 pm | Permalink

    Ai punctat bine.
    Singura chestie care nu-mi place e ca ai particularizat si ai adus sentimentele in discutie. Deci mi-am permis sa inlocuiesc cuvantul “sentimente” cu “creativitate”.

    Sunt de parere ca sentimentele pot dauna atat ratiunii (la oamenii inteligenti), cat si inspiratiei (la oamenii creativi).

  21. Stefania
    Posted February 2, 2009 at 2:00 am | Permalink

    fiinte de lumina, huh?
    si zice ca nu intelege ce e aia spiritualitate!

    btw… am vazut ca e o polemica mare pe net intre “dancer” si “denser” si desi stii ca nu-mi plac locurile aglomerate, ma bag in seama.

    normal ca esti de 100 de ori mai creativ cand te simti apreciat si iubit, decat cand cineva te baraie la cap toata ziua cu tot felul de nimicuri.

    ref primul comment: evolutia se produce in cascada si pe criterii de rezonanta. unul cu o capacitate de 15% sa zicem, nu se va afla niciodata in aceeasi realitate materiala cu unul de 10%.

  22. Posted February 5, 2009 at 1:11 pm | Permalink

    Ref commenturile Dianei cu partea dreapta si partea stanga… din “bogata” mea experienta in materie de spirit, am ajuns la concluzia ca pentru o functionare perfecta si echilibrata a omului e nevoie ca ambele emisfere sa fie egal dezvoltate. creativitatea fara un suport rational se transforma intr-o himera = autism.

  23. Catalin
    Posted February 5, 2009 at 5:13 pm | Permalink

    Da, trebuie folosite ambele emisfere. Asta a fost un post in care am exagerat, dar ramane preferatul meu. :)

  24. Posted March 5, 2009 at 7:31 pm | Permalink

    si totusi, pentru un inginer in calculatoare, blogul asta ar trebui sa fie o opera de arta :D

    asa ca m-am inspirat si eu si am inceput sa scriu despre ce ma framanta cu adevarat si am nevoie de ajutor!! http://argintuldecristal.wordpress.com/2009/03/05/agent-de-suport-tehnic-help/ (nu scopul in sine ma intereseaza, ci modul de rezolvare)

  25. Posted March 14, 2009 at 2:36 am | Permalink

    Abia acum am gasit articolul asta pe blogoree. Imi pare rau ca nu l-am gasit mai devreme. Imi place tare mult ideea pe care ai pornit si felul in care ai expus-o. Ai mare dreptate. Cred ca ar fi o idee buna ca creativitatea noastra sa fie stimulata de la varste fragede si ca partea noastra dreapta a creierului sa aiba aceleasi drepturi ca si cea stanga. :D Discriminare !

  26. Catalin
    Posted March 14, 2009 at 8:49 am | Permalink

    @Chrisa.. important e ca noi putem sa ne educam copiii mai bine. :)

  27. Posted March 14, 2009 at 6:30 pm | Permalink

    Corect. In schimb nu putem opri discriminarea partii drepte a creierului. Hai sa facem greva. :D

  28. Catalin
    Posted March 14, 2009 at 6:31 pm | Permalink

    Se poate stimula si la varste mai inaintate, important e sa constientizezi ce-i cu adevarat important in viata.

  29. Posted October 21, 2010 at 6:22 pm | Permalink

    o sa te dezamagesc Cata, dar eu pana sa te intreb pe tine ce inseamna “are we human or are we dancers” intelegeam “are we human or are we gay”, pentru ca there’s no better than Human, in a human-centric world. and so, the dancers are automatically gay.. hai ca ai facut automatica :) . nu degeaba majoritatea oamenilor au vazut asa melodia asta in commenturile despre care vorbeai. si, in alta ordine de idei, imi place tot ce ai spus, dar cine zice ca trebuie sa punem globurile echilibrat in pom ? :)

  30. Catalin
    Posted October 21, 2010 at 6:40 pm | Permalink

    De obicei, se mai gaseste cineva, care te supravegheaza sa-ti zica asta :)

2 Trackbacks

  1. By Evolutia continua on January 23, 2009 at 1:31 am

    [...] ca este o provocare, iar daca, in ciuda unui vocabular sarac si a unor idei fixe am reusit sa scriu chestia asta (articolul meu preferat de pana acum), atunci eu ma declar multumit si imi continui [...]

  2. By Retrospectiva | A blog on evolution on March 13, 2010 at 2:56 am

    [...] ianuarie 2009 – momentul in care am devenit obsedat de ideea cu creativitatea:  “Are we human or are we dancer”. Cand il recitesc, nu mi se pare un articol iesit din comun, insa nu pot sa nu-l mentionez, pentru [...]

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *

*
*

Subscribe without commenting