Despre marketing si aplicatiile lui in viata personala

Guest post by Adela Chioveanu

Mi-am dorit de mult să scriu despre acest subiect, dar tematica blogului meu (pe care mi-am propus sa o respect) nu prea ma ajuta. Fiind studenta la marketing, facultatea si interesul meu pentru domeniu mi-au trasat o anumita gandire pe care am incercat sa o aplic si in viata personala.

In ultimii ani am ajuns la concluzia ca, din anumite puncte de vedere, orice stiinta isi are aplicarea in viata personala. Orice teorema sau principiu stiintific isi poate gasi un corespondent in gestionarea unui sentiment sau a unei situatii. Oamenii sunt fiinte complexe, dar exista o serie de comportamente pe care, intr-o maniera inconstienta sau nu, cu totii le manifestam.

In ceea ce priveste legatura dintre marketing si relatiile personale, cred ca oamenii ii acorda o importanta mai scazuta decat ar trebui. Totul vinde. Voluntar sau nu, toti vindem. Ce e si mai rau este ca majoritatea nu suntem constienti de incoerenta pe care o transmitem prin ceea ce facem. Nu este foarte greu sa realizam cat de mare este diferenta dintre ce facem si cum suntem perceputi, in functie de actiunile noastre.

Voi raporta aceasta greseala la o anumita categorie de femei: libertinele in cautare de relatii serioase. Cultura, experientele personale si, poate, genele feminine sadesc in mintea femeii ideea ca trebuie sa aiba o relatie serioasa. Exista femei care viseaza la un print pe cal alb care sa le rapeasca si cu care sa traiasca pana la adanci batraneti, protejate de relele planetei, care traduc acest vis prin ceea ce numesc generic ”o relatie serioasa”.

Aceeasi cultura, aceleasi experiente personale si acelasi gene feminine ii transmit femeii necesitatea de a fi independenta, dorita de toti barbatii si complet stapana pe deciziile ei.

Intre aceste doua situatii intervine neconcordanta. Nu le putem avea pe toate in combinatia perfecta, oricat de mult ne-am dori. Daca vrei sa fi protejata nu poti sa fi libera sa faci ce vrei pentru ca, in momentul in care ti se va impune ceva pentru binele tau, te vei simti restransa. Daca vrei o relatie serioasa nimeni nu o sa te considere o potentiala candidata daca te cunoaste intr-o seara ”nebuna” cu fetele.

Femeile si-ar face un bine lor si barbatilor ce le inconjoara daca s-ar hotari ce anume vor sa comunice. Daca fiecare persoana ar reusi sa se analizeze obiectiv ca pe un produs si sa-si gandeasca strategia. Daca vrei o relatie serioasa, ai grija sa comunici avantajele persoanei tale intr-o forma pe care ceilalti sa o considere atragatoare. Ai grija, de asemenea, sa o comunici unui public care sa vrea acelasi lucru ca tine.

Societatea din Romania alimenteaza prin mass media fantezii cu fete destepte care potolesc baietii rai. Domnisoare apetisante care cuceresc inima celor mai vanati barbati. Dar cand nu esti cel mai destept produs de pe piata si nici cel mai apetisant nu iti ramane decat sa gasesti o strategie coerenta pentru a obtine ceea ce vrei.

Voteaza articolul pe FTW

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars6 Stars7 Stars (4 votes, average: 6.75 out of 7)
Loading ... Loading ...


    Articole asemanatoare:
  1. Bragging rights
  2. La ce foloseste acest “bullshit-rhetoric”?
  3. Random thought #26
  4. Viewer generated choice

This entry was posted in Guest posts and tagged , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

21 Comments

  1. Posted January 6, 2010 at 9:00 am | Permalink

    Putine femei stiu ce vor de la viata…Partea nasoala e atunci cand se mint singure, crezand ca vor ceva…dar de fapt nici ele nu stiu ce vor…

  2. Posted January 6, 2010 at 10:48 am | Permalink

    @escu – te contrazic partial. Nu ca fata x la momentul beta n-ar sti ce vrea. Stie. Insa la momentul beta +1 sau orice alt moment gamma vrea altceva sau altfel sau cu altcineva sau in alta parte sau si-si-si-si.
    Oamenii de stiinta rimologi – cei care se ocupa cu studierea rimelor, popular numiti adesea si “poeti” – au denumit aceasta variabila ca fiind “eternul feminin”

    @Adela – Oare e marketing ? :-?
    Nu o lua personal, doamne fereste. Insa am impresia ca abordezi subiectul intr-o maniera tipic feminina. “Voluntar sau nu, toti vindem.” Corect, daca incerci sa dezvolti relatii cu altii tratandu-i exclusiv ca potentiali clienti (ca pana la coada, asta face marketingul, creaza si mentine clienti pentru un produs). Sau, cu alte cuvinte, GIGO*, dupa cum reiese si din ce spui pe la jumatea articolului (apropo de libertine si relatiile serioase).

    Si d-aia vin si te intreb: e marketing ? Sau mai degraba e incorecta educatie plus lipsa cunostintelor despre public-relation ?
    Nu de alta dar pe ideea ca totul e de vanzare, omenirea a mai marsat de cateva ori si nu prea s-a terminat cu happy-end ..

    * – GIGO goes for Garbage In, Garbage Out.

  3. Posted January 6, 2010 at 11:43 am | Permalink

    @ Valentin Nu ma intelege gresit. Cand am spus ca totul vinde nu m-am referit la faptul ca suntem niste produse aruncate pe o piata si ne numim generic oameni, dar involuntar sau nu tot ceea ce facem transmite o imagine celor din jur. E clar ca nu toate actiunile noastre pot fi coordonate pentru a vinde si ca nu tot ceea ce facem reprezinta o aplicatie a marketingului sau a relatiilor publice cum ai spus tu (partea a promovarii din mixul de marketing).

    Gandeste-te ca de fiecare data cand alegi compania unei persoane sau nu faci in subconstient o analiza a acelei persoane si speri ca de pe urma companiei respective sa obtii o satisfactie (oricare e aceea). Nu am numit aceasta legatura marketing pentru a-i da o conotatie negativa, ci pentru a ilustra ca o anumita coerenta in viata personala in termeni de ce comunici nu strica niciodata. La fel cum nu ne plac companiile ce spun una si fac alta, la fel gresim si ca oameni cand una transmitem si alta vrea sa transmitem.

  4. Posted January 6, 2010 at 11:56 am | Permalink

    si dupa ce ai vandut produsul si cumparatorul afla ce-a cumparat, ce face? il restituie? cand se ajunge la o relatie serioasa, cei doi ajung sa se si cunoasca, fie ca le place sau nu, mastile si strategiile tin o perioada dupa care cad. si daca produsul nu mai corespunde cu ce-au cumparat/au intentionat sa cumpere, il vor arunca si vor cauta altul. e firesc.

  5. Posted January 6, 2010 at 2:26 pm | Permalink

    Oho, subiect cat se poate de vast, Adela! :) )
    bravo pentru curajul de a-l aborda! :)
    Un punct de vedere filosofic, mai putin economic deci (apropo de viziunea ta tip marketing a subiectului) gasesti in ultimul eseu al lui Pascal Bruckner, “Le paradoxe amoureux”. Nu stiu daca s-a tradus si publicat (inca) la noi (daca nu si daca te intereseaza, gasesti un rezumat succint pe blogul meu); Paradoxul la care se refera autorul este tocmai acesta: dorinta de a fi simultan independent si in cuplu a omului modern.

    Cat despre femeile care nu stiu ce vor…:))) imi vine sa rad. Domnilor, femeile stiu intotdeauna pe cine si ce vor, da’ se fac ca nu stiu cand le aranjeaza:))

  6. Posted January 6, 2010 at 2:28 pm | Permalink

    PS. Catalin, greu de citit alb pe albastru, face rau la retina…:)

  7. Catalin
    Posted January 6, 2010 at 2:29 pm | Permalink

    @Valentin.. lasa, ca nici barbatii nu sunt mai breji. Crezi ca ei stiu ce vor tot timpul? :)
    @Cami.. asadar, tot la produs trebuie lucrat. Pana se ajunge la o coerenta intre ce vinzi si ce crede celalalt ca primeste.

  8. Catalin
    Posted January 6, 2010 at 2:31 pm | Permalink

    @Karla.. sorry, designul blogului meu e o struto-camila – am combinat doua teme cand m-am mutat pe domeniu propriu. Hei, macar e original. :) )

  9. Posted January 6, 2010 at 2:44 pm | Permalink

    pai eu asa zic, produsul sa fie macar unitar, pentru ca daca e automat si imaginea proiectata in exterior e mai putin ambigua. altfel ce faci? te chinui toata viata sa lucrezi la imagine in loc sa imbunatatesti produsul, sperand ca nu se prind clientii? nu suna a brand de prestigiu :) )

  10. Posted January 7, 2010 at 6:01 am | Permalink

    @ Adela
    quote
    ” si speri ca de pe urma companiei respective sa obtii o satisfactie ”
    end quote

    Aici i-ai enervat si pe materialistii metafizici si pe idealistii dialectici. :-) )
    pai bine dom’shoara, aplicam marketingul la sentimente si placeri ? ;-)

    Daca tot studiezi marketingul – ca profesie – take my personal advice: marketingul si in general tot ce este direct legat de business, are un ceva unic-negativ -> n-ai mama, n-ai tata si cu atat mai putin scrupule. Alternativa la asta este sa nu fi prea bun in meserie …
    Un bun marketer/businessman “sta” la limitele art 213 si 215 cod penal ;-)
    Nu ma prea incanta sa am un amic/partener de viata care isi cladeste “prieteniile” pe abuz de incredere si inselaciune .. :-P

    @ Cami (primul raspuns) – Bine zici.

    @ Catalin – Sa nu intram in detalii ca p’orma ne acuza lumea de misoginism … ;-) )

  11. Posted January 7, 2010 at 11:57 am | Permalink

    @ Valentin cred sincer ca acorzi lucrurilor o importanta mai mare decat o au si ca exagerezi. Am precizat ca nu in toata situatiile poti sa aplici marketingul pe viata persoanala si ca importanta pe care fiecare o acorda este in functie de propria-i personalitate. Nu inteleg sincer de unde ai inteles ca este vorba de abuz de inselaciune sau altceva de genul?

    Mi se pare ca ai o anumita prejudecata sau gandire prestabilita si ca refuzi sa accepti alt punct de vedere care nu este al tau. Avem pareri diferite, dar asta nu ma face pe mine un anumit tip de persoana sau altul. Parerile expuse de mine in acest articol sunt pur personale, iar mentalitatea mea este ceva ce in final ma afecteaza pe mine.

    Sunt convinsa ca ai in preajma ta persoane care una spun ca vor si alta fac care ar putea sa beneficieze de putine cunostinte de marketing aplicate pe persoana lor. La acele persoane ma gandeam cand am scris articolul, nu la o pledoarie despre cum ar trebui sa ne vindem toti sufletul.

    Sunt constienta ca e probabil ca pentru tine sfaturile acestea sa nu aibe aplicare pentru ca ai destula cultura si cunostinte cat sa poti transmite o imagine corecta despre tine, dar daca o sa te uiti in jurul tau sunt convinsa ca o sa vezi persoane care se incadreaza in prototipul descris de mine.

  12. Catalin
    Posted January 7, 2010 at 12:03 pm | Permalink

    @Valentin.. si care-i problema, nu ştii sa primesti un compliment? :) )

  13. Posted January 7, 2010 at 2:58 pm | Permalink

    @ Adela
    (-: :-)

    Sincer nu are legatura cu “fixuri” si “prejudecati”. O avea poate o vaga legatura cu +40 ani de experienta la care adaugam ca toping faptul ca unul din hobby-uri este psihosociologia.

    Promovarea a ceva – uman – nu e nici macar tangentiala cu vreo tehnica de marketing. Exceptie un anume stil de marketing care pleaca de la premisa ca orice este permis pentru a atinge scopul. De aici si apropierea dintre cele 2 articole din codul penal numite mai sus si tehnicile de marketing.

    Apreciez si inteleg ce vrei tu sa transmiti, doar ca am o problema de semantica: tu numesti marketing ceea ce eu numesc (autocunoastere +PR + diplomatie).

    Sau altfel pusa problema, in marketing se foloseste publicitatea, in relatiile interumane > lobby-ul.

    Hic, parerea mea !

  14. Andrei
    Posted January 7, 2010 at 11:06 pm | Permalink

    salut,

    si eu cred ca mk se poate aplica f mult in viata personala, facem cateva analogii ?

    - persoanele de sex opus -clienti interni/externi –> fidelizare
    - persoanele de acelasi sex – parteneri/ competitie –> diferentiere/ aliante
    - produsele de substitutie – hmmm… aici nu comentez :-p
    - grupurile de persoane interesate – stakeholders – parintii/ prietenii –> influenta vs. importanta
    - avantajul competitiv – calitatiile proprii folosite asa cum trebuie
    - etc

    totusi trebuie mare grija la decalajele de calitate (Parasuraman, http://www.marketing.org.au/?i=mhOLQLXYtU8=&t=jZS6ngCVPug=), mai ales la ce se promite clientului :-D

  15. Catalin
    Posted January 8, 2010 at 12:19 am | Permalink

    O singura observatie as adauga: in foarte putine cazuri doar una dintre partile implicate e produsul. :) Intr-o relatie esti atat cumparator, cat si vanzator.

  16. Andrei
    Posted January 8, 2010 at 9:36 am | Permalink

    @Cata: sigur, in orice relatie de marketing exista un schimb intre furnizor si cumparator, iar in viata la fel, constient sau nu analizam pro si contra diferite situatii sau relatii si apoi in functie de valori, nevoi, influente sociale, etc actionam sau nu …. si uite asa aungem la comportamentul de cumparare al clientilor, pe care-l putem corela si cu limita minima de intrare pe piata :-)

    @Polimedia; cred ca analogiile intre diferite teorii si viata persoanala au ceva legatura cu principiile sistemice, piata cu toti cei din ea poate fi considerata un sistem, la fel si noi, ceilalti, relatii, etc putem fi considerati intr-un sistem, iar principiile sistemelor sunt cam acelasi, adaptate la situatiile date.

  17. Catalin
    Posted January 8, 2010 at 11:45 am | Permalink

    @Andrei.. acum am accesat si linkul pe care l-ai dat mai devreme (a trebuit sa sterg paranteza din coada).
    Acuma, aplicarea unor concepte in alte domenii decat cele in care au fost enuntate mi se pare un lucru fascinant. Chiar daca uneori paralela e fortata, exista intotdeauna niste puncte comune. Faptul ca faci niste legaturi te ajuta sa-ti formezi niste idei proprii, chiar daca, in anumite privinte te poti insela. Important e ca, in timp, se cerne informatia eronata si ramai cu invataturile valoroase.
    Asta e motivul pentru care ideea Adelei mi s-a parut interesanta, chiar daca, personal, nu as fi mers atat de departe cu analogia, nu as fi teoretizat sentimentele oamenilor. :)

  18. Andrei
    Posted January 8, 2010 at 12:20 pm | Permalink

    @Cata: ma refeream la Gap4 – diferenta dintre serviciul pe care il oferi si promisiunea pe care ai facut-o. Respectiv, in discutia noastra, diferenta dintre imagine pe care ti-o creezi vs. ceea ce esti tu de fapt.

    Aplicarile conceptelor interdisciplinar se practica. De ex in politica/ vanzari sau chiar viata personala se folosiec constient sau nu – tehnici din strategia de atac si aparare din arta militara.

    Nu sunt nici pe departe simpatizant dar mai jos se gasesc cateva idei – care poti fi adevarate sau diversiuni la randul lor:

    http://www.ziare.com/actual/politica/01-08-2010/nastase-extradarea-lui-hayssam-o-diversiune-985870

    hai c-am deviat :-)

  19. Catalin
    Posted January 8, 2010 at 4:18 pm | Permalink

    Hehe, ce conexiune ai facut. “Extradarea lui Hayssam”? Se vede ca esti devorator de informatie. :)

  20. Posted January 9, 2010 at 12:36 am | Permalink

    cre’ca cea mai coerenta strategie este sa bati din picior. sau sa strambi din nas cum se facea cu cateva generatii in urma (era cica un serial cu una Samanta care ar fi avut acest obicei) :D

  21. Catalin
    Posted January 9, 2010 at 12:37 am | Permalink

    Zici? Asadar, sa lasam totul pe mana soartei? :)

One Trackback

  1. By polimedia.us/fain/ on January 6, 2010 at 2:28 am

    Despre marketing si aplicatiile lui in viata personala – A blog on evolution…

    In ultimii ani am ajuns la concluzia ca, din anumite puncte de vedere, orice stiinta isi are aplicarea in viata personala. Orice teorema sau principiu stiintific isi poate gasi un corespondent in gestionarea unui sentiment sau a unei situatii. Oamenii …

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *

*
*

Subscribe without commenting