“Agramat” ie noul cult

Ati auzit bine: agramatii, incultii, ignorantii sunt pe val.

Dar ce vorbesc? A fost vreodata cool sa fii cult? Sa fii om invatat, sa fii apreciat ca intelectual? In mod surprinzator, da. Sa fi trecut vreo 20 de ani de atunci, dar a fost o vreme cand intelectualii erau priviti cu admiratie. In mod ironic, in regimul comunist.

Intro

Pentru mine si cei din generatia mea, revolutia a fost cel mai bun lucru ce ni se putea intampla. Eram suficient de mic (8 ani) cat sa ma adaptez la niste schimbari abrupte pe o groaza de planuri. Multi capi de familie, insa, au fost luati prin surprindere de perestroika, au trait socul de a cheltui economiile de o viata pe un televizor, de a afla prin bate in cap ca “noi muncim, noi nu gandim”. Dolarul a depasit praguri psihologice si psihiatrice, inflatia anuala avea 3 cifre, insa parintii nostri au mers inainte, cu un gust amar si cu sanatatea subrezita de griji si nevoi. Dar au facut-o pentru noi.

I-am inteles regretele tatalui meu chiar si cand eram prea mic sa stiu cu ce se mananca democratia de care ma bucuram. Era normal sa ofteze dupa anii dinainte de revolutie, in care el (inginer agronom) si maica-mea (medic veterinar) erau apreciati de o comuna intreaga, iar statutul lor financiar si social era in concordanta cu studiile efectuate.

Cultul prostiei si inculturii la adolescenti

A urmat o perioada in care balanta a inceput sa incline covarsitor in favoarea superficialitatii, prostiei, ignorantei, manelizarii. Iar tipul introvertit care citeste in fiecare pauza a fost privit ca un ciudat, apoi ca un fraier, ajungand, in cazuri extreme, care devin din ce in ce mai comune, sa fie hulit si persecutat.

Ca scurta paranteza, vreau sa mentionez ca exista cateva licee elitiste in care elevii sclipitori sunt apreciati, chiar daca si ei s-au adaptat la ultima moda in materie de vestimentatie si gadget-uri. Evident, le numeri pe degete. La cealalta extrema se afla liceele in care elevii bat profesori, profesorii bat elevi, elevii se bat intre ei si se filmeaza in pauze mimand (?!) orgii sexuale.

Ceva e putred in blogosfera

Acum cateva luni am aruncat o privire intr-un almanah al Academiei Catavencu si am retinut o idee legata de blogosfera: ei bine, blogosfera e locul in care tocilarii vor triumfa si vor fi bullies virtuali pentru agramati si prosti. Doar pe jumatate adevarat: o mare parte din acesti “tocilari” vor sa fie populari macar in mediul virtual. Daca in realitate le lipseste carisma, ei isi creeaza un avatar online si vaneaza recunoasterea celorlalti.

Avem doua probleme:
In primul rand, toleranta fata de bloggerii agramati, de dragul traficului si networking-ului. Nici vorba de elitism cand vorbim de succes si integrare.

Shitty Ice CreamApoi mai sunt cei care duc “thinking outside the box” la extrem (are si originalitatea pacatele ei). Se tot vehiculeaza ideea ca nu conteaza forma, ci continutul. Mi s-a dat peste nas cu chestia asta cand am afirmat ca nu pot citi sau aprecia unele articole, din cauza greselilor gramaticale. Chiar asa sa fie? Aruncati o privire la poza din dreapta. Chiar nu conteaza prezentarea? Daca nu v-am convins, exista si poze mai scarboase (cu ciocolata), dar nu am vrut sa le pun pe blog.

A aparut un curent periculos in blogosfera. Exista bloguri in care se renunta intentionat la cratima, se insereaza greseli gramaticale, cacofonii just for fun sau pentru a fi diferit. Multi percep asta ca fiind misto. Personal, n-am nimic impotriva lor. Dar ce te faci cu cei neavizati, care sunt in plin proces de formare si dau peste astfel de bloguri?

Intr-un final, nu mai conteaza ce vocabular ai, cum scrii, se duce la extrem ideea ca doar continutul conteaza. Acum poti cataloga pe oricine drept prost, dupa cum a subliniat Alphadog. Esti cult, abordezi subiecte stufoase, ai un vocabular peste medie, folosesti figuri de stil in exces? Iti zic eu: de fapt esti prost. Si mai esti si fudul pentru ca te exprimi pretentios. Conceptul de street-smart s-a extins si la blogosfera, ca ai citit si studiat mult nu are nicio relevanta.

Nu stiu altii, dar macar o data pe saptamana citesc un articol de-ala mai greu de digerat. Il mestec mai pe indelete, cu dexonline-ul deschis, nu e graba. Pentru ca, nu, nu sunt o persoana culta, dar incerc sa-mi depasesc conditia.

Voteaza articolul pe Blogoree

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars6 Stars7 Stars (2 votes, average: 7.00 out of 7)
Loading ... Loading ...


    Articole asemanatoare:
  1. Retrospectiva
  2. Un mic anunt
  3. Random thought #50
  4. Nu sant perfect?

This entry was posted in blogosfera and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

42 Comments

  1. Posted March 24, 2009 at 11:30 pm | Permalink

    asrticolul asta mi-a trezit o groaza de amintiri…
    stii cand mi s-a rupt mie firul cu horia? in nov 2007… fraza pe care i-am zis-o pe messenger, a fost exact asta: “daca tu ai acceptat blogul lui olteanu care e scris intr-un limbaj de mahala, si nu accepti blogul meu o sa incep sa pun la indoiala integritatea portalului tau” … era vorba de portalseo.ro
    si apoi am tot insistat intreband niste chestii legate de parintii lui… pana cand baiatul mi-a zis ca am issues… big issues…
    … si am suferit atat de mult in umatoarele 2 luni, incat inca imi rezolv aceste issues, si le mai rezolv si la altii.

  2. Catalin
    Posted March 24, 2009 at 11:32 pm | Permalink

    Last warning.. Poate ti se pare ca ai fost on-topic, dar nu, nici pe departe. >:P

  3. Posted March 24, 2009 at 11:45 pm | Permalink

    Adica blogul meu este la fel ?

  4. Catalin
    Posted March 24, 2009 at 11:46 pm | Permalink

    Nu stiu. Sincer, nu-l citesc. :)

  5. Posted March 25, 2009 at 12:25 am | Permalink

    Vazui ca postasi pe trilema chestia asta cu agramat si crezui ca scrisasi de mine !
    E bine ca scrisasi despre cultul prostiei si inculturii la adolescenti !

  6. Catalin
    Posted March 25, 2009 at 12:28 am | Permalink

    Aveam niste persoane in gand, dar nu am nominalizat.
    Am citit niste posturi de toata jena mai demult, m-am luat de faptul ca erau scrise execrabil si au sarit unii pe mine ca n-ar conta chestia asta, chipurile.

  7. Posted March 25, 2009 at 12:33 am | Permalink

    Incet , incet , s-a cam dus moda in care se scria pe blog ca pe chat !

  8. Catalin
    Posted March 25, 2009 at 12:34 am | Permalink

    Zici ca evolueaza blogosfera?

  9. Posted March 25, 2009 at 12:37 am | Permalink

    Normal ca evolueaza !
    Cititorii au inceput sa caute informatie si opinii avizate !

  10. Catalin
    Posted March 25, 2009 at 12:38 am | Permalink

    Sa speram ca ai dreptate. :)

  11. Posted March 25, 2009 at 12:40 am | Permalink

    Este o evolutie fireasca , asa cum la inceputul onlineului romanesc era firesc sa ai un site facut numai cu ajutorul copy+paste !

  12. Catalin
    Posted March 25, 2009 at 12:47 am | Permalink

    OK, point taken. :)

  13. Posted March 25, 2009 at 12:54 am | Permalink

    Cătălin, nimeni nu se naşte învăţat, greşelile se strecoară din neatenţie sau grabă de cele mai multe ori. Nu cred că unul vrea să pară mai cult decât celălalt sau invers, ar fi o prostie inreparabilă. În loc să criticăm, ar fi bine să punem mâna să ne ajutăm între noi şi nu mă refer numai în blogging, ci şi în viaţa de zi cu zi. Un simplu mail fără comentări jignitoare şi o greşeală de ortografie sau exprimare poate fi rezolvată uşor, fără tam-tam.

  14. Posted March 25, 2009 at 12:56 am | Permalink

    zise Pratchett odata o vorba inteleapta: “I will encourage thinking outside the box when there are signs of thinking going on inside”.

  15. Posted March 25, 2009 at 1:15 am | Permalink

    ca o completare a ideii tale:
    …si crescand intr-un mediu in care cunosintele sunt ridiculizate, daca esti copil timid [eu] incepi sa ti le reprimi – paradoxal, nu? si incerci sa nu folosesti termeni pretentiosi de teama sa nu se faca misto de tine, sau de teama ca nu vei fi inteles si va trebui sa ii explici :) )

    uneori si scriind la cate un post imi controlez limbajul, ca parca uneori suna prea pretentios, si inserez formulari familiare :) ) sechele, domle.

  16. Posted March 25, 2009 at 8:18 am | Permalink

    Dacă stăm să o luăm aşa, atunci incorect este şi să scrii fără diacritice. Dacă tot scrii în limba română, păi atunci limba română să fie. :P

  17. Posted March 25, 2009 at 8:47 am | Permalink

    eu ii banuiesc pe cei care sustin ca scriu cu greseli gramaticale intentionat, ca, de fapt, stiu ca n-au nici o sansa sa scrie corect cap-coada. Prin urmare aleg sa fie “cool”.
    Pe mine ma enerveaza si messengerul din cauza asta. Si am incasat multe reprosuri ca pun liniute si virgule…

  18. Catalin
    Posted March 25, 2009 at 9:19 am | Permalink

    @Florin.. cred ca glumesti, nu? :)
    Am invatat demult ca e pierdere de timp sa incerci sa corectezi pe cineva. Am incercat s-o fac la modul cat mai diplomat posibil si mi s-a raspuns prin jigniri. Sunt prea multi nebuni si orgoliosi online.
    @esk.. nice one. :)
    @Luana.. sincer, mi se pare normal sa faci asa daca te adresezi unui public larg. Si eu fac asta de obicei.
    Doar ca nu mi se pare normal sa fii criticat cand alegi sa te exprimi “pretentios”.

  19. Catalin
    Posted March 25, 2009 at 9:23 am | Permalink

    @vave.. nu stiu ce sa zic. Mi se pare chiar irelevanta asta cu diacriticele. E o pierdere de timp. In 99% din cazuri se intelege exact ce-ai vrut sa scrii. Daca esti atent, poti sa inserezi diacritice acolo unde exprimarea lasa loc de interpretari. Se pare ca esti mai pretentioasa decat mine, dar macar imi citesti blogul, in ciuda faptului ca nu folosesc diacritice. :P
    @menialy.. asta ma seaca si pe mine: faptul ca messengerul s-a mutat si pe unele bloguri. Dar poate am exagerat si “romania inedit” are dreptate. Ramane de vazut daca blogosfera se cizeleaza sau se tampeste.

  20. Posted March 25, 2009 at 12:48 pm | Permalink

    Nu era vorba despre pretenţiile mele, nu are nicio legătură. Aminteam doar că limba română are diacritice… şi deci de ce să nu începem de aici? :D

  21. Catalin
    Posted March 25, 2009 at 1:12 pm | Permalink

    Waste of time, cum am zis si mai sus.
    Daca nu pui diacritice, se prinde cititorul pe unde s-ar afla, in cele mai multe situatii.
    In schimb, daca folosesti cratima aiurea, de exemplu, exista riscul sa le lasi altora impresia ca asa se scrie corect.

  22. Posted March 25, 2009 at 1:21 pm | Permalink

    Perfect adevarat. Blogosfera urmeaza, din pacate, trendul din viata reala: manele in format MP3. Degeaba avem MP3 playere si telefoane mobile ultimul racnet, daca ascultam pe ele manele sau, pt cunoscatori, Akcent. Asa si cu ce se scrie pe net, inclusiv in blogosfera. Chiar daca probabil cocalarul de la bloc n-are blog, ci maximum cont pe Hi5, ideea si modelul raman. Ca sa fii simpatic, scrii si tu ca altii mai destepti care fac kterink, frate, si agatza gagici! Asta ca sa nu mai zic de modelul oferit de publicitate (care este subiectul unei intregi alte postari): “Parfumul anilor cei mai frumosi” (cum era reclama la Dero). Pai daca aia stalcesc intentionat gramatica, sa nu deranjeze urechile celor obisnuiti sa vorbeasca incorect, ce sa ne mai miram de-un tanar care “si-a tras blog”?…

  23. Posted March 25, 2009 at 1:45 pm | Permalink

    Sunt de acord cu tine, Cătălin cu o excepţie. Cum adică pierdere de vreme???

  24. Catalin
    Posted March 25, 2009 at 1:46 pm | Permalink

    Exista si cocalari cu blog, cei pentru care bloggingul presupune link exchange si spam. Iar scrisul si originalitatea/creativitatea au mai putina relevanta. :)

  25. Catalin
    Posted March 25, 2009 at 1:52 pm | Permalink

    @vave.. ok, sa zicem ca nu pierzi timpul daca te straduiesti sa scrii cu diacritice, pentru ca mai si gandesti in timp ce scrii, iar wpm-ul nu are relevanta. Doar ca pe mine, ca pe multi altii, ma enerveaza sa scriu cu diacritice, ma seaca amplasarea lor. Nu e natural sa ai toate diacriticele distribuite in partea dreapta, acolo unde sunt punctele de punctuatie in mod normal. Ah, mi-am adus aminte ce ma seaca cel mai tare: diacriticele stiu unde sunt, dar ma seaca faptul ca se muta semnele de punctuatie si sunt nevoit sa tot alternez intre RO si EN.

  26. Posted March 25, 2009 at 2:05 pm | Permalink

    1. “ok, sa zicem ca nu pierzi timpul daca te straduiesti sa scrii cu diacritice, pentru ca mai si gandesti in timp ce scrii”
    Mda… să zicem că nu mă strădui, ci este un lucru ce mi se pare firesc. M-am obişnuit din facultate să scriu aşa. ;) [toate proiectele scrise+licenţa]

    2. “diacriticele stiu unde sunt, dar ma seaca faptul ca se muta semnele de punctuatie si sunt nevoit sa tot alternez intre RO si EN”
    Nu e un argument destul de solid pentru mine. M-am obişnuit şi cu semnele de punctuaţie.

    Să nu înţelegi că le iau apărarea celor care scriu incorect [departe de mine gândul], dar totuşi nu pot să înţeleg [argumentele tale nu mă conving] de ce se rununţă aşa uşor la diacritice.

  27. Posted March 25, 2009 at 2:25 pm | Permalink

    Te rog când vezi prostii agramate pe la mine, să nu le treci cu vederea.

  28. Catalin
    Posted March 25, 2009 at 3:12 pm | Permalink

    @vave.. ptr ca vorbim de un mediu casual. La fel cum pe messenger nu se scrie cu majuscula la inceputul unei linii si nu se pune “.’
    @Bau.. esti prea dura cu tine, nu am vazut niciodata prostii la tine.
    Am apreciat ca vrei sa inveti si sa nu mai faci greseli cand s-a luat cineva de tine si i-ai explicat ca, desi s-au intamplat, incerci pe cat posibil sa le eviti. Daca vrei, o sa ma uit dupa greseli in articolele tale, dar cred ca esti pe drumul cel bun.

  29. Jo
    Posted March 25, 2009 at 10:19 pm | Permalink

    despre adolescenti si cultul prostiei, inculturii si mai ales al ignorantei ar mai fi multe de spus.
    cred ca de vina e si lipsa totala de modele si valori reale.
    cat despre blogosfera- de ce ar fi ea mai altfel si mai putin superficiala decat in realitate?

  30. Catalin
    Posted March 25, 2009 at 10:20 pm | Permalink

    Dar de ce n-ar evolua? Eu sper totusi ca “romania inedit” are dreptate si exista evolutie in blogosfera.

  31. Posted March 25, 2009 at 11:14 pm | Permalink

    Am avut senzatia ca voi citi ceva scris de un jurnalist ratat aflat la middle-age crisis. So very not!
    Dar, am o singura specificare si sper sa ma intelegi corect.
    Nu scoala te formeaza pentru ca scoala si sistemul este acelasi in ro(fara a fi fatalisti) profesori de doi lei sunt si la liceele elitiste(de mainstream, nu private, de stat). Ceea ce conteaza este educatia primita acasa si in viata extra-scoala. Parintii tai care au dus-o ok din punct de vedere al banilor cf studii, nu au ajuns acolo doar datorita scolii ci si datorita educatiei pe care au primit-o in cei 7 ani si dupa.
    Intelegi ce vreau sa spun?

  32. Posted March 25, 2009 at 11:20 pm | Permalink

    Voi astia care n-aveti timp si/ sau chef de diacritice, incercati http://www.diacritice.com ca merge mai repede ;)

  33. Catalin
    Posted March 25, 2009 at 11:22 pm | Permalink

    @chaos.. da, inteleg.
    Intr-adevar, nu e nici pe departe suficient sa inveti la o scoala buna. De fapt, nici nu am vrut sa pun accentul pe importanta de a invata intr-un liceu de top, de-asta am facut comentariul respectiv ca o paranteza.

    Ah, inca ceva: legat de cei 7 ani de acasa (si dupa).. eu nu inteleg prin ce minune au ajuns ai mei la facultate, in Bucuresti. Taica-miu, de exemplu, nu a fost sustinut de bunicii mei cand venea vorba de educatie. Cand era mic avea norma de dat cu sapa in fiecare zi sau alte activitati care necesitau efort fizic. In facultate nu primea bani de la ei si a trebuit sa se descurce. Nu stiu cum a ajuns, fara indrumare, la concluzia ca educatia e de baza. La maica-mea a fost o situatie similara, nu mai intru in detalii.

  34. Catalin
    Posted March 25, 2009 at 11:24 pm | Permalink

    @esk.. hmm.. e buna initiativa, dar nu mi se pare deloc comod sistemul respectiv. Pierzi mai mult timp selectand cuvantul corect decat daca scrii din start cu diacritice. :)

  35. Posted March 26, 2009 at 11:16 am | Permalink

    Se presupune că discuţiile de pe messenger sunt personale. Nu compara o scriere de pe messenger cu una de pe blog. Nu cred că e cazul. :P

  36. Catalin
    Posted March 26, 2009 at 11:31 am | Permalink

    Ok, ok.. dar tot nu am de gand sa scriu cu diacritice. :P

  37. Posted March 26, 2009 at 12:24 pm | Permalink

    Cătă, poate fi destul de obositor să scrii cu diacritice, însă eu perseverez. Iar diacritice.com ajută mult. Acum, dacă nu vrei să scrii aşa, nu e musai, cititorii tăi sunt mai destepţi decât ai lor. ;)

    P.S. Leapşa pe care mi-ai dat-o e cam… oribilă. Pot să sar peste ea de data asta? Zău dacă am chef să mă gândesc ce zi din săptămână sunt. :D

  38. Catalin
    Posted March 26, 2009 at 12:53 pm | Permalink

    Pai eu chiar nu vreau sa scriu cu diacritice. Cred ca numar pe degete lumea care chiar nu poate trece peste faptul ca un blog nu are diacritice. Mai grav era daca aveam un blog cu scris alb pe fond negru, de exemplu. E genul de blog pe care nu il pot citi, oricata bunavointa as avea.

    Cat despre leapsa, tocmai de-asta ti-am dat-o. Eram curios daca o poti adapta la stilul tau. Poti sa dai un raspuns mizantrop pentru fiecare din punctele alea? :D
    Chiar nu ma deranjeaza daca sari peste ea, stiam ca-s sanse mici s-o tratezi. :)

  39. Posted March 26, 2009 at 3:18 pm | Permalink

    @Cătălin: nu sunt dură cu mine, sunt aşa cum ar trebui să fie toţi cu sine. Mersi, nu e nevoie să cauţi extra. Numai când sare în ochi ceva.

  40. Posted March 26, 2009 at 9:10 pm | Permalink

    Daca zici tu… numai ca eu n-am diacritie deloc, ca folosesc tastatura frantuzeasca, asa ca oricum n-am de ales.

  41. Catalin
    Posted March 26, 2009 at 9:18 pm | Permalink

    lol.. pai n-are nicio legatura, cred.
    Ca switch-ul intre En language si Ro language se face din Windows.

  42. Posted March 31, 2009 at 9:01 am | Permalink

    Nu îţi spuneam să te apuci să scrii cu diacritice. ;)

2 Trackbacks

  1. By Retrospectiva | A blog on evolution on March 21, 2010 at 12:17 am

    [...] martie 2009 – in “Agramat” ie noul cult, m-am razvratit impotriva starii blogosferei, cu aceeasi ipocrizie cu care o fac si in aceasta [...]

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *

*
*

Subscribe without commenting